Wealth Fund Partners

Persondatapolitik

Persondatapolitik for Wealth Fund Partners A/S

1. januar 2025

Baggrund

Wealth Fund Partners A/S (herefter ”Selskabet”) er som investeringsforvaltningsselskab for en række investeringsforeninger, kapitalforeninger og investeringsselskaber (herefter ”Forvaltede Enheder”) dataansvarlig og dermed ansvarlig for håndtering af de oplysninger, som kommer Selskabet i hænde om kapitalejerne i de Forvaltede Enheder. Selskabet har en målsætning om altid at behandle sådanne oplysninger forsigtigt, ansvarligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Nærværende politik beskriver, hvordan Selskabet indsamler og anvender en kapitalejers eller øvrige relevante personers personoplysninger. Politikken beskriver ligeledes, hvilke rettigheder en kapitalejer eller en øvrig relevant person har med hensyn til sine personoplysninger.

Den dataansvarlige er:

Wealth Fund Partners A/S
På vegne af de Forvaltede Enheder
Bernstorffsgade 50
1577 København V

CVR-nr. 20 86 22 38

Hvad er en personoplysning?

En personoplysning er enhver form for information, der kan henføres til en bestemt person, uagtet om personen kun kan identificeres, hvis den givne oplysning kombineres med andre oplysninger. Personoplysninger kan eksempelvis være navn og personnummer, men kan også være andre oplysninger, der er specifikke for en persons fysiske, fysiologiske, genetiske, psykiske, økonomiske, kulturelle eller sociale identitet. Oplysninger som en IP-adresse eller en øvrig form for lokaliseringsdata eller onlineidentifikator samt en optagelse af en persons stemme vil også være personoplysninger, såfremt de kan kobles til den givne person.

Der sondres mellem tre typer af personoplysninger, herunder ikke-følsomme personoplysninger, oplysninger om strafbare forhold og følsomme personoplysninger.

Ved ikke-følsomme personoplysninger forstås eksempelvis:

  • Navn, adresse og fødselsdato, med visse undtagelser for bestemte personer
  • Væsentlige sociale oplysninger
  • Økonomi, skat og gæld
  • Sygedage
  • Familieforhold
  • Bolig og bil
  • Ansøgning, CV, ansættelsesdato, stilling og arbejdsområde

Visse personoplysninger kan være klassificeret som særligt følsomme og er som følge heraf omfattet af skærpede regler. Med følsomme personoplysninger menes der oplysninger, som afdækker:

  • Race og etnisk oprindelse
  • Politisk overbevisning
  • Religiøs og filosofisk overbevisning
  • Fagforeningsmæssige tilhørsforhold
  • Genetiske data
  • Biometriske data, som identificerer en fysisk person
  • Helbredsoplysninger
  • Seksuelle forhold eller seksuel orientering

Hvad er en behandling?

Behandling af personoplysninger omfatter enhver håndtering af personoplysninger, herunder både fysisk og elektronisk håndtering af personoplysninger. Eksempler på behandling af personoplysninger kan eksempelvis være indsamling, registrering, organisering, systematisering, opbevaring, tilpasning eller ændring, genfinding, søgning, brug, videregivelse ved transmission, formidling eller enhver anden form for overladelse, sammenstilling eller samkøring, begrænsning, sletning eller tilintetgørelse af personoplysninger.

Finder blot en af de ovennævnte former for håndtering af personoplysninger sted, vil der være tale om behandling af personoplysninger, som er omfattet af databeskyttelsesreglerne.

Hvem indsamler Selskabet oplysninger om?

Selskabet indsamler eksempelvis oplysninger om en kapitalejer, når denne køber beviser eller kapitalandele i en af de Forvaltede Enheder og tilvælger navnenotering, således at Selskabet senere kan opfylde sine lovgivningsbestemte forpligtelser over for kapitalejeren som investor. Selskabet indsamler eksempelvis også potentielle oplysninger om kapitalejeren, hvis denne køber beviser eller kapitalandele i en af Selskabets unoterede Forvaltede Enheder, idet kapitalejeren i så fald vil skulle udfylde en blanket med personoplysninger (herunder CPR-nummer, bankoplysninger, adresseoplysninger og lignende) til brug for handlen over for kapitalejerens pengeinstitut.

I næste afsnit kan man læse mere om, hvornår Selskabet indsamler denne type af oplysninger.

Hvilke oplysninger indsamler Selskabet, hvor kommer de fra, og hvordan gøres det?

Oplysninger, du giver til Selskabet

Selskabet indsamler oplysninger om en kapitalejer, som kapitalejeren selv direkte eller indirekte giver til Selskabet. Det kan blandt andet være:

  • Navn, adresse, CPR-nummer og bankoplysninger i forbindelse med køb eller salg af beviser i Selskabets unoterede Forvaltede Enheder, jf. ovenfor;
  • Navn, adresse, depotnummer og eventuelt e-mailadresse, når en kapitalejer via sit pengeinstitut køber såvel noterede som unoterede beviser eller kapitalandele i de Forvaltede Enheder og vælger, at beholdningen skal være navnenoteret;
  • Navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse og lignende ved anden kontakt til Selskabet. Selskabet optager eksempelvis telefonsamtaler, og Selskabet kan også gemme kommunikation, som dette får via e-mail, hvis en kapitalejer kontakter Selskabet via en af de Forvaltede Enheders mailboks;
  • Navn, adresse, fødselsdato og lignende, hvis en person f.eks. indsender en uopfordret ansøgning til Selskabet.

Oplysninger, Selskabet indsamler om kapitalejere

Udover de oplysninger, som en kapitalejer selv giver Selskabet, kan Selskabet indsamle oplysninger om en kapitalejer fra anden side. Det kan f.eks. være, når Selskabet via de Forvaltede Enheders ejerbøger henter opdaterede adresseoplysninger m.v. om en kapitalejer fra Euronext Securities, som trækker personoplysninger direkte fra folkeregisteret.

Fælles for de oplysninger, Selskabet indsamler om en kapitalejer i en af de Forvaltede Enheder, er, at der ikke er tale om følsomme oplysninger. De oplysninger, Selskabet indsamler og opbevarer om en kapitalejer, omfatter udelukkende oplysninger om navn, adresse, e-mailadresse, depotnummer, beholdning og i nogle tilfælde CPR-nummer og konto- og depotoplysninger.

Hvorfor og på hvilket grundlag behandler Selskabet dine personoplysninger?

Selskabet behandler kun dine personoplysninger til visse specifikke formål og kun, når der er et eller flere juridiske grundlag for at gøre det.

For at opfylde Selskabets juridiske forpligtelser

Selskabet har også brug for at behandle dine personoplysninger, så Selskabet kan opfylde sine forpligtelser i henhold til retsregler eller myndighedsafgørelser. Det kan være:

  • for at opfylde kravene i henhold til bogføringsloven;
  • for at opfylde kravene i henhold til lov om finansiel virksomhed, selskabsloven, lov om investeringsforeninger mv., lov om forvaltere af alternative investeringsfonde mv., eller anden relevant lovgivning. Som eksempel kan nævnes indkaldelse af navnenoterede investorer til generalforsamlinger og lignende;

Når Selskabet har en berettiget interesse

Selskabet behandler dine personoplysninger, når det er nødvendigt, har et formål, og hvis Selskabet efter en interesseafvejning har vurderet, at Selskabets interesser vejer tungere end dine interesser og rettigheder.

Når Selskabet har en berettiget interesse, kan Selskabet behandle dine personoplysninger for at gennemføre markeds- og kundeanalyser, så Selskabet kan udvikle virksomheden og forbedre produktudbuddet til dig som kunde.

Selskabet kan også behandle dine oplysninger for at kunne give dig et personligt tilbud (i visse tilfælde kræves dit forudgående samtykke).

Selskabet kan endvidere potentielt bruge dine personoplysninger til at sende dig målrettede oplysninger om de Forvaltede Enheder som f.eks. information om forestående udbyttebetalinger og andre investeringsrelaterede temaer eller invitere dig til investorarrangementer i de Forvaltede Enheder (i visse tilfælde kræves dit forudgående samtykke). Er du ikke interesseret i at modtage markedsføring, kan du meddele det til Selskabet. Du kan læse mere om, hvad du skal gøre, hvis du ikke længere ønsker markedsføring fra Selskabet længere nede i nærværende politik.

Når du har givet dit samtykke

I visse tilfælde har Selskabet brug for dit samtykke for at kunne behandle dine personoplysninger. Det gælder f.eks. når du afgiver oplysninger, som indeholder såkaldte følsomme personoplysninger. I forhold til håndteringen af de Forvaltede Enheder har Selskabet dog ikke brug for følsomme personoplysninger om dig og vil derfor heller ikke indsamle eller opbevare sådanne oplysninger.

Du kan til enhver tid trække et samtykke, du har givet, tilbage. Den behandling, Selskabet allerede har foretaget, bliver ikke påvirket, men Selskabet vil ikke kunne fortsætte med at behandle oplysningerne, hvis Selskabet ikke har en anden grund til at gøre det.

Hvor længe opbevarer Selskabet personoplysninger?

Som udgangspunkt har Selskabet ret til at opbevare personoplysninger så længe den givne data er nødvendig for, at Selskabet kan udføre sit job.

Derfor sørger Selskabet for at slette eller anonymisere personoplysninger, når disse ikke længere er nødvendige i forbindelse med udførelsen af Selskabets job. Selskabet opbevarer ikke personoplysninger på hverken kunder, ansatte eller andre med henblik på at bruge det i fremtiden, hvis det ikke er relevant på det pågældende tidspunkt.

I visse tilfælde behandler Selskabet oplysningerne for at opfylde et lovkrav, som kan medføre en længere opbevaringsperiode end ellers. Det kan bl.a. være efter bogføringsloven (5 år efter udløbet af det regnskabsår, som oplysningerne vedrører).

Hvis du eksempelvis giver os personoplysninger i en ansøgning eller ved henvendelse via en af de Forvaltede Enheders mailbokse, gemmer vi normalt disse oplysninger i én og højest tre måneder afhængigt af, hvor længe en eventuel rekrutteringsproces varer.

Hvordan beskytter vi dine personoplysninger?

Selskabet gør sit bedste for at beskytte dine personoplysninger mod hændelig eller ulovlig tilintetgørelse, tab eller ændring, uautoriseret videregivelse eller uautoriseret adgang.

Det gør Selskabet med både tekniske og organisatoriske foranstaltninger. Selskabet bestræber sig altid på ikke at behandle flere oplysninger end nødvendigt, og som udgangspunkt pseudonymiseres og anonymiseres dine oplysninger, medmindre der er en særlig grund til ikke at gøre dette.

Hvis en samarbejdspartner behandler personoplysninger for Selskabet, en såkaldt databehandler, er samarbejdspartneren altid forpligtet til at opretholde et passende sikkerhedsniveau og træffe tilsvarende beskyttelsesforanstaltninger.

Hvem kan få adgang til dine personoplysninger?

Internt i Selskabet

Kun ansatte i Selskabet har adgang til at behandle dine personoplysninger, jf. dog nedenfor.

Uden for Selskabet

I visse tilfælde, som eksempelvis i forbindelse med udsendelse af generalforsamlingsmateriale m.v. eller tilbagesøgning af udbytteskatter, vil dine oplysninger blive behandlet af en tredjepart, med hvem de Forvaltede Enheder har indgået en såkaldt databehandleraftale. Samarbejdet med tredjepart sker naturligvis altid inden for rammerne af de gældende regler om tavshedspligt.

Som eksempler på tredjeparter kan nævnes Computershare og BordingPro, der på baggrund af oplysninger fra ejerbøgerne udsender bl.a. generalforsamlingsmateriale til de Forvaltede Enheders navnenoterede investorer. Desuden kan nævnes skattemyndighederne i de lande, hvor de Forvaltede Enheder investerer, og hvorfra der derved også tilbagesøges udbytteskatter, jf. i øvrigt nedenfor. Når Selskabet samarbejder med andre om behandling af dine personoplysninger, sker det for, at Selskabet kan opfylde sine forpligtelser over for dig som investor eller på baggrund af berettiget interesse.

Overførsler til tredjelande (lande uden for EU og EØS)

I de tilfælde, hvor Selskabet videregiver personoplysninger til kompetente myndigheder eller lignende i lande uden for EU og EØS (også kaldet tredjelande) sker det typisk med henblik på tilbagesøgning af udbytteskatter fra lande, som de Forvaltede Enheder har investeret i. Disse videregivelser foretages kun i det omfang, 1) at de øvrige regler i databeskyttelsesforordningen følges, 2) at videregivelse af personoplysningerne er eneste mulighed for at tilbagesøge det pågældende beløb, og 3) såfremt det vurderes, at videregivelsen tjener investorernes interesser. Selskabet vil i den forbindelse også lægge til grund, at det beløb, der tilbagesøges, skal have en størrelse, der berettiger til, at oplysningerne videregives. Slutteligt vurderer Selskabet, om nogen af disse forudsætninger er opfyldt:

  • EU-Kommissionen har truffet beslutning om, at der er et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau i det aktuelle land;
  • Selskabet har vedtaget andre passende beskyttelsesforanstaltninger, f.eks. standardkontraktbestemmelser;
  • Der er givet en særskilt tilladelse af tilsynsmyndighederne;
  • Det i særlige tilfælde er tilladt i henhold til gældende databeskyttelseslovgivning.

Hvad er dine rettigheder?

I henhold til databeskyttelsesreglerne har du ret til kontrol over dine egne oplysninger og til at få oplysninger om, hvordan Selskabet behandler oplysninger om dig. Du kan kontakte Selskabet, hvis du ønsker at benytte dig af nogen af dine rettigheder.

Anmodning om en registerudskrift af personoplysningerne

Du har ret til at få oplysning om, hvilke personoplysninger Selskabet behandler om dig, medmindre andre regler begrænser din ret til indsigt. Selskabet skal også tage hensyn til andre personers privatlivsbeskyttelse og til forretningshemmeligheder. Du kan få indsigt ved at anmode os om en registerudskrift.

Rettelse af forkerte eller ufuldstændige oplysninger

Hvis det viser sig, at Selskabet behandler personoplysninger om dig, som er fejlagtige, har du ret til at anmode om, at oplysningerne bliver rettet. Du kan også anmode om, at en ufuldstændig oplysning bliver suppleret med yderligere oplysninger.

I forhold til de oplysninger, der er registreret om dig i de Forvaltede Enheders ejerbøger gælder følgende:

  • Oplysninger om navn og adresse: Hvis du skifter navn eller adresse, skal du anmelde skiftet til folkeregistret, som herefter automatisk vil sende ændringerne til Euronext Securities, der er kilden til de Forvaltede Enheders ejerbøger.
  • Oplysninger om beholdninger, depotnumre mv.: Alle forhold vedrørende dine depoter, navnenotering af dine beholdninger og lignende skal du drøfte med dit eget pengeinstitut, som er ansvarlig for de oplysninger, der videregives herom til Euronext Securities.

Sletning af dine oplysninger

Du har i nogle tilfælde ret til at få nogle af eller samtlige af dine personoplysninger slettet tidligere, end de ellers ville blive slettet. Det kaldes også “ret til sletning”. Ofte kan Selskabet ikke slette alle oplysningerne. Eksempelvis må dine oplysninger ikke blive slettet, hvis det er i strid med lovkrav om opbevaring, ligesom sletning fra eksempelvis de Forvaltede Enheders ejerbøger kun kan ske via afnotering af dine beholdninger i Euronext Securitites gennem dit eget pengeinstitut. En række af lovkravene er nævnt i et af afsnittene ovenfor.

Begrænsning af, hvordan Selskabet behandler dine oplysninger

I visse situationer har du ret til at kræve, at Selskabets behandling af dine oplysninger begrænses permanent eller i en periode. Det kan f.eks. være, hvis du mener, at en oplysning om dig er forkert, og Selskabet har brug for at kontrollere det. Det kan også være, hvis du har gjort indsigelse mod en behandling, som Selskabet baserer på berettiget interesse. Her må Selskabet kontrollere, om Selskabets grunde vejer tungere end dine.

Indsigelse mod, hvordan Selskabet behandler dine oplysninger

Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod Selskabets ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Du kan også gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

Flytning af dine oplysninger til en anden aktør

Hvis Selskabet behandler dine personoplysninger på baggrund af en aftale eller et samtykke, har du ret til at få udleveret de personoplysninger, som du selv har givet til Selskabet. Hvis det er teknisk muligt, har du også ret til at få oplysningerne flyttet til en anden aktør. Det kaldes for dataportabilitet.

Indgivelse af klage til tilsynsmyndighederne

Hvis du vil klage over den måde, Selskabet har behandlet dine personoplysninger på, kan du kontakte tilsynsmyndighederne. I Danmark er det:

Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby

Telefon: 33 19 32 00
E-mailadresse: dt@datatilsynet.dk

Hvad er profilering?

Profilering er, når dine personoplysninger behandles automatisk for at vurdere visse personlige egenskaber; fremfor alt din økonomiske situation, dine personlige præferencer, dine interesser, eller hvor du befinder dig.

Selskabet indsamler statistiske oplysninger fra eksterne kilder. Det kan være oplysninger om livsstil og typisk adfærd ud fra demografiske oplysninger om husstanden. Ud fra disse statistiske oplysninger skaber Selskabet profiler, og Selskabet kan kombinere dem med oplysninger, som Selskabet allerede har om dig.

Selskabet benytter os af profilering for at lave målrettede kampagner i form af bl.a. investorarrangementer mv. En sådan markedsføring kan blandt andet være baseret på oplysninger, som opnås, når du anvender vores tjenester og navigerer rundt på vores digitale kanaler. Selskabet benytter sig også af profilering, så du får en forbedret oplevelse, når du benytter Selskabets digitale tjenester.

Du kan læse mere om indsamling af oplysninger ovenfor.

Når Selskabet behandler personoplysninger til profilering, gør Selskabet det enten på baggrund af lovkrav eller vores berettigede interesse. Hvis Selskabet har brug for dit samtykke, vil vi spørge dig, om du giver dit samtykke til behandlingen.

Hvad skal du gøre for ikke at få markedsføring fra Selskabet?

Du kan anmode om ikke at få markedsføring fra Selskabet. Du skal i dette tilfælde kontakte Selskabet og meddele, at du vil have en markedsføringsbegrænsning.

Kontaktoplysninger

Hvis du vil kontakte Selskabet med spørgsmål om personoplysninger, kan du gøre det ved at sende en e-mail til wealthfundpartners@wealthfundpartners.dk. Du kan også kontakte os telefonisk på 33 28 28 28.

Politikken er opdateret den 1. januar 2025